Škoda Elroq 50, 60 a 85: Ideálne druhé auto do rodiny?
Vyskúšali sme tri verzie úplne nového elektromobilu Škoda Elroq – model 50 s menšou batériou, model 60 so stredne veľkou batériou a 85 s vyšším výkonom a dojazdom. Ako obstáli v každodennom živote, čo nás prekvapilo a čo by sme vylepšili?
Motor a jazdný výkon
Škoda Elroq prichádza s viacerými verziami pohonu:
- Elroq 50 má výkon 125 kW a krútiaci moment okolo 300 Nm. Zrýchlenie 0–100 km/h zvláda za približne 9 sekúnd. Auto je svižné hlavne v meste, v nízkych rýchlostiach je cítiť krútiaci moment, ale pri vyšších rýchlostiach už dynamika mierne slabne, baterka ma 55 kWh (52 dostupných), maximálna rýchlosť 160 km/h
- Elroq 60 má výkon 150 kW, krútiaci moment 310 Nm, 63 kWh baterku (59 dostupných), zrýchlenie okolo 8 sekúnd, maximálna rýchlosť 160 km/h, ten sme žial nemali možnosť vyskúšať
- Elroq 85 je o level vyššie – 210 kW, 545 Nm a zrýchlenie 6,6 sekundy robia z tohto elektromobilu už naozaj rýchly kúsok. Pritom ostáva kultivovaný a tichý. Baterka 82 kWh (77 dostupných), maximálna rýchlosť 180 km/h
- Elroq 85x má rovnaký výkon ako zadokolka 85, t.j. 210kW, ale má rýchlejšie zrýchlenie o 0,3- 0,4 sekundy, vďaka pohonu oboch náprav
- Elroq 85 RS má výkon až 250 kW a teoreticky celkový krutiaci 545 zadný elektromotor + 134 predný elektromotor = 679 Nm
Spotreba, dojazd a realita
- Pri Elroq 50 sme jazdili iba po meste a so spotrebou okolo 19–20 kWh/100 km, no dá sa ísť aj pod 18 kWh – za cenu šetrnej jazdy bez využívania výkonu.
- Elroq 85 nás prekvapil výbornou efektivitou – na trase Telgárt – Košice (cca 120 km) sme dosiahli spotrebu len 11,7 kWh/100 km. To je výborné číslo pre auto s takým výkonom a väčšou batériou (77 kWh využiteľnej kapacity). Samozrejme bolo to dole kopcom a potom zväčša rovinky navyše v ECO režime
- Elroq 60 – nás zo začiatku prekvapil trošku horšou spotrebou, no dlhšiu trasu Giraltovce – Košice (cca 70km) sa nám podarilo zajazdiť so spotrebou 17.7kWh/100km
Prevodovka
Jednostupňová automatická ideálna do mesta aj mimo neho.
Volič prevodovky je malý, mne osobne vyhovoval. Hlavne sa mi páči, že stačí nasadnúť, nemusíte ani štartovať, stačí zaradiť D a môžete jazdiť.
Na voliči prevodovky máte ešte aj B, kde sa využíva silnejšia rekuperácia energie. Ja som to využíval hlavne pri jazde dole kopcom, keď som si preradil z D do B a väčšinou sa mi podarilo dobiť niekoľko percent v závislosti od dlžky a sklonu kopca.
Na rovninkách alebo pri stúpani som jazdil so zaradením D, aby som využíval viac plachtenie.
Rovnako je to aj pri zastavení, stačí zatiahnúť elektronickú ručnú brzdu a volič sa automaticky hodi do pozície P parking a vy môžete vystúpiť.
Interiér: mix praktickosti a kompromisov
Škoda ostáva verná svojmu štýlu – praktickosť na prvom mieste.
- Palubná doska a výplne dverí sú z mäkších plastov, kombinované s látkovými povrchmi – príjemné na dotyk a oku lahodiace.
- Madlá dverí sú však veľkým sklamaním – tvrdý plast a nelogický tvar pôsobia až rušivo.
- Volant je dvojramenný potiahnutý pravdepodobne syntetickou kožou. Pôsobí trochu lacnejšie a je otázne, ako rýchlo sa opotrebuje, vo verzii Sportline je volant trojramenný a je potiahnutý aj perforovanou kožou, moja naobľúbenejšia kombináacia
- Displej je veľký 13 palcový, ale neprehľadný, hlavne ovládanie nie je intuitívne, nie je ani nijak zapracovaný do palubnej dosky, je to taká päsť na oko, no dá sa na to časom zvyknúť
Výbavy
Každý z týchto výbavových stupňov je dostupný s rôznymi kapacitami batérií (55 kWh, 63 kWh, 82 kWh) a ponúka rôzne možnosti pohonu (zadný alebo pohon všetkých kolies), čo umožňuje prispôsobiť vozidlo individuálnym potrebám a preferenciám zákazníka.
Nerozumieme síce, prečo to Škoda takto komplikuje s označením a neuvádza iba napríklad čistú hodnotu batérie alebo iba hrubú, ale komplikuje to ešte navyše ďalšími číslami.
| Výbava / Batéria | Essence 50 (50, 55 kWh) | Sportline 60 (60, 63 kWh) | Selection 85 (85, 82 kWh) |
| Cena približne € s DPH | od 31 500 | od 35 000 (Essence), od 40 500 (Sportline) | od 41 800 (Selection), 44 800 (Sportline) |
| Ceny pre podnikateľov € bez DPH | od 24 500 | od 27 500 (Essence), od 31 000 (Sportline) | od 32 000 (Selection), od 34 000 (Sportline) |
| Interiér a dizajn | Studio – látkové čalúnenie, základné akcenty | Športový – microsuede + umelá koža, carbon-look | Komfortný – viac komfortných prvkov, nie Lounge dizajn |
| Kolesá | 19″ Proteus disky | 20″ Asterion disky (čierne) | Rôzne 19–20″ podľa výbavy |
| Svetlá | LED štandardné | Matrix LED | LED štandardné alebo vyššia úroveň podľa verzie |
| Podvozok / riadenie | Štandardný | Športové pružiny, progresívne riadenie | Štandardný |
| Asistenčné systémy | Základné (kamera, senzory, Lane Assist, Side Assist) | Viac pokročilých systémov | Kompletná paleta asistenčných systémov |
| Klimatizácia | Jednozónová | Dvojzónová Climatronic | Dvojzónová Climatronic |
| Tepelné čerpadlo | nie | áno | áno |
Naša testovaná výbava Elroq 50 Essence ponúkala:
- Full LED svetlá
- Vyhrievaný volant a sedadlá (3 úrovne)
- Ambientné osvetlenie s možnosťou výberu farby
- Viaceré Simply Clever riešenia v kufri aj kabíne
Elroq 60 Sportline mala navyše:
- trojrammený volant
- čierne lesklé prvky v exteriéri
- Matrix LED svetlá s vyrezávaním
- polokožené športové sedačky
- 20 palcové disky
Elroq 85 Selection mala navyše:
- Lodge packet s oranžovými pásmi
- Oranžovo prešívanú palubnú dosku aj sedačky.
Najviac z assistentov sa mi páčil Travel Assist s možnosťou zatáčania do zákrut, zvládol aj zákruty na Soroške.
Spolu s adaptívným tempomatom Vám ponúka bezpečnú a komfortnú jazdu.
Pohon a podvozok
- Elroq 50, 60 aj 85 má zadný náhon – v meste ideálne, no v zime alebo na mokrej ceste môže prísť k problémom s trakciou.
- Elroq 85x a RS už ponúka 4×4 pohon, ktorý zabezpečí väčšiu istotu.
Podvozok je pohodlný, svetlá výška cca 186 mm umožňuje prechod aj cez vyššie obrubníky, no posed vodiča je skôr nižší, nie SUV-čkový, a to ani keď máte sedačku v najvyššej polohe.
Essence aj Selection má štandardný podvozok, Sportline verzia má športové pružiny a progresívne riadenie.
Dizajn
Moderné línie, výrazné svetlá a čistý dizajn robia z Elroqu príťažlivý elektromobil.
Vzhľadovo sa Elroq veľmi podaril, zvonku je to výborne zvládnute a páči sa mi viac ako prvotný Enyaq.
Predná maska má veľký úspech, kedže ju už dopriali aj väčšiemu súrodencovi, ktorý sa teraz síce viac podobá s Elroqom, ale vyzerá aj lepšie.
Deťom sa páčilo svietiace logo Škoda pod dverami – efekt, ktorý ohúri aj dospelých.
Mne osobne sa páčilo aj Welcome light osvetlenie pri prichádzaní k vozidlu.
Kufor
Objemovo je kufor o niečo menší ako pri Fabii Combi, no vďaka väčšej šírke a praktickým doplnkom je celkom dobre využiteľný. Nájdete tu rôzne háčiky, sieťky a organizéry.
Kufor má objem 470 litrov v základnej konfigurácii, po sklopení zadných sedadiel to je 1580 litrov.
Zadné sedadlá sa sklápajú v pomere 60:40, navyše má aj stredový tunel na prepravu dlhších predmetov.
Kto však potrebuje veľký batožinový priestor, mal by sa poobzerať po Enyaqu, ktorý má o 115 litrov väčší kufor => 585 litrov.
Bezpečnosť a technológie
Škoda Elroq je štandardne veľmi dobre vybavená:
- asistenti jazdy v pruhu,
- adaptívny tempomat,
- núdzové brzdenie
- Matrix LED svetlá vo vyšších výbavach
Čo je ale veľmi nebezpečné je ovládanie viacerých vecí iba cez dotykový displej, odvracia to pozornosť od riadenia a nie je to intuitívne.
Určite sme radšej za návrat fyzických tlačidiel pre klimatizáciu.
Spoľahlivosť a dojem
Zatiaľ ide o novinku, no technika je postavená na overených základoch z koncernu VW.
Materiály, pohon aj elektronika pôsobia kvalitne s výnimkou niektorých plastov a niektorých detailov, ktoré ukazujeme v našej video recenzií.
Celkovo na mňa spravil Elroq pozitivný dojem a zaujal ma viac ako pôvodný Enyaq, ktorý som testoval ešte dávnejšie. Určite by som si ho vedel predstaviť aj v našej garáži, ako druhé auto do mesta, ale bolo by to vo verzii 85x a stačila by mi výbava Selection, hlavne kvôli lepším sedačkám, lebo tie vo verzii Sportline sa rýchlo zničia spodné bočnice.
Cenovka: výhodnejšia ako konkurencia?
- Elroq 50 začína na 31 500 € s DPH, v danej výbave, ako sme mali k dispozícií stála cca 35 000 Eur s DPH
- Elroq 60 začína od 35 000 € s DPH vo výbave Essence a od 40 500 € s DPH vo výbave Sportline, ak si tam ešte prihodíte zopár doplnkov tak sa ľahko dostanete na podobnú cenu ako ma už 85.
- Elroq 85 v danej výbave, ako sme mali k dispozícií bola cenníkova cena 48 000 € s DPH, no nami testované predvádzacie vozidlo sa stihlo predať s cca 4tis km za cca 43 000 € s DPH
Vzhľadom na výbavu a techniku ide o rozumnú ponuku – obzvlášť pri silnejšej verzii, kedy máte k dispozícii auto s cca 300 koňami. Ak ale nie ste podnikateľ a neviete si odpočítať DPH, tak v takej cenovke cca 45 000 € si môžete dovoliť poriadne prémiový hybrid, benzínový sedan či stredne veľké luxusné SUV.
Ak si ale počkáte cca dva roky, tak čoskoro pribudnú prvé odpísané modely firmami, kedže elektromobily sa odpisujú rýchlejšie. Ceny už budú oveľa dostupnejšie aj pre bežných ľudí.
Elektromobily zatiaľ nie sú zaujimavé pre všetkých, no pre firmy ponúkajú úsporu z hľadiska odpisov aj na servise a pohonných hmotách.
Rozmery a každodenné používanie
Auto je kompaktné, ideálne do mesta a na krátke až stredne dlhé výlety. Miesta na nohy vzadu je až nečakane veľa, možno na úkor batožinového priestoru. Ale ako druhé auto do rodiny je Elroq ideálny.
Plusy a mínusy
✅ Plusy
- Výborná spotreba (najmä Elroq 85)
- Ambientné osvetlenie a moderný interiér
- Simply Clever riešenia
- Dobré jazdné vlastnosti
❌ Mínusy
- Tvrdé a lacné plasty (hlavne madlá dverí)
- Zadný náhon pri väčšine verzii – horšia trakcia v zime a na mokrom povrchu
- 4×4 iba pri verzii 85x a RS
- Kufor by mohol byť väčší
Hlavní konkurenti
| Model | Kľúčové vlastnosti | Silné stránky | Slabé stránky |
|---|---|---|---|
| Kia EV3 | Kompaktné SUV, iba predný náhon, max 150 kW | Efektivita, dlhý dojazd cca 605 km (Long Range), frunk | Slabší výkon, menej variant, trošku menší kufor (cca 460 l) |
| Volvo EX30 | Menšie prémiové SUV, výkon až 315 kW (AWD) | Silná akcelerácia, prémiová značka, menšie a obratnejšie do mesta | Vyššia cena, menší kufor 318 l, kratší dojazd cca 450 km |
| MG4 | Hatchback/crossover, výkon 125–180 kW | Najnižšia cena v segmente, solídny dojazd za peniaze cca 350–520 km | Nie je SUV, menší priestor/kufor, menej prestížna značka |
| Hyundai Kona Electric | Kompaktné SUV, výkon 115–160 kW | Overený model, spoľahlivosť, cena medzi EV3 a Elroq, kompaktné rozmery, dojazd 450–500 km, podobný kufor cca 466 l | Menej priestoru ako Elroq, slabší výkon vo verziách |
| Suzuki e-Vitara EV | predný náhon – 106 kW alebo aj 4×4 – 128 kW | lepšie schopnosti v teréne, nižšia hmotnosť, podobná alebo nižšia cena | nižší dojazd cca 300-400 km, nižší výkon, menší kufor, menšie baterky |
Rodinné hodnotenie
👨 Mne sa páčil výkon aj dojazd – na mestské jazdy úplne postačuje. Chýba mi však 4×4 pohon a väčší kufor. Ako druhé auto do rodiny by som si ho vedel predstaviť.
👩 Manželka ocenila hlavne ticho v kabíne a svižné zrýchlenie.
👧 Deti si zamilovali ambientné osvetlenie interiéru, možnosť meniť farby a hlavne svietiace logo Škoda pod dverami.
Záver
Škoda Elroq je výborný elektromobil pre rodiny, ktoré hľadajú praktické, moderné a úsporné auto do mesta a na výlety. Ponúka slušný výkon, bohatú výbavu a pohodlie – za cenu niektorých kompromisov v interiéri a batožinovom priestore.
