VW California T6 – stačí najmenší karavan pre 4 člennú rodinu?

0
VW California T6 Ocean karavan 2.0 TDI 110kW

Volkswagen California patrí medzi najznámejšie campervany na trhu. Je to ikona kempovania. Testovaná verzia T6 s motorom 2.0 TDI (110 kW) a pohonom 4Motion prináša plnohodnotné obytné riešenie v kompaktných rozmeroch. Ako sa však žije s týmto autom na cestách a je fakt vhodná pre 4 osoby? My sme si to vyskúšali za Vás a prinášame Vám naše poznatky.

Motor

VW T6 California sa vyrábala s viacerými motorizáciami:

Diesel 2.0 TDI: 62 kW (84 k), 75 kW (102 k), 110 kW (150 k), 146 kW (199 k) a 150 kW (204 k)
Benzín 2.0 TSI: 110 kW (150 k) a 150 kW (204 k)

Najlepšou voľbou pre väčšinu používateľov je diesel 110 kW (150 k). Ponúka dobrú rovnováhu medzi výkonom a spotrebou a je spoľahlivejší než silnejšia bi-turbo verzia 150 kW (204 k). Tento motor je dostatočne výkonný pre bežné cestovanie a zároveň úsporný.

Všetky motory T6 California spĺňajú emisnú normu Euro 6. Dieselové verzie majú DPF aj AdBlue, benzínové motory TSI disponujú filtrom pevných častíc.

Prevodovka

California bola dostupná s manuálnou aj automatickou (DSG) prevodovkou.

  • DSG: výborná voľba na komfortné cestovanie, ale vyžaduje pravidelnú údržbu (výmena oleja, kontrola mechatroniky a senzorov).
  • Manuál: jednoduchší, spoľahlivejší a lacnejší na prevádzku, vhodný na dlhodobú spoľahlivosť bez väčších nákladov.

Osobne by som hľadal verziu s DSG a 4MOTION, pretože ponúka viac pohodlia na dlhých trasách a lepšiu využiteľnosť v zime či na horších cestách. Pri kúpe však odporúčam overiť aj prítomnosť tempomatu, ktorý sa vždy nedodával v sérii, no na dlhé cesty je nenahraditeľný.

Prehľad motorov a prevodoviek:

MotorVýkonPrevodovkaPohonPoznámka
2.0 TDI62 kW (84 k)5-stupňová manuálprednýzákladná verzia
2.0 TDI75 kW (102 k)5-stupňová manuálprednýzákladná verzia
2.0 TDI110 kW (150 k)6-stupňová manuál / 7-stupňová DSGpredný/4MOTIONnajobľúbenejšia voľba
2.0 TDI146 kW (199 k)7-stupňová DSGprednýsilnejšia dieselová verzia
2.0 TDI150 kW (204 k)7-stupňová DSG4MOTIONnajsilnejšia dieselová verzia
2.0 TSI110 kW (150 k)6-stupňová manuál / 7-stupňová DSGpredný/4MOTIONbenzínová verzia
2.0 TSI150 kW (204 k)7-stupňová DSG4MOTIONvýkonnejšia benzínová verzia

Spotreba a dojmy z jazdy

Naša testovacia VW California mala dieselový motor 110 kW (150 k), ktorý je dostatočný pre bežné cestovanie. Auto síce nie je športové, ale na diaľnice a dlhé trasy plne postačuje. Vďaka pohonu 4MOTION oceníte istotu aj v náročnejších podmienkach, napríklad keď v kempe prší a potrebujete odísť z rozmočeného terénu.

Spotreba sa nám pohybovala medzi 9–10 l/100 km, pri úspornej jazde bolo možné dosiahnuť aj 8 l/100 km.

Jazdné vlastnosti a posed:

  • Posed je vyšší než v bežnom aute, no nie nepríjemne, sedí sa pohodlne a stabilne, určite je to lepšie ako v klasických dodávkach,
  • California je kompaktná pre svoju triedu, takže je schopná zvládnuť diaľničné presuny bez pocitu, že by išlo o veľký karavan, no pri jazde cítite jej vyššiu hmotnosť,
  • je to dialničný hltač kilometrov, nakoľko vďaka svojim rozmerom, viete bez problémov jazdiť aj rýchlosťami 140-150km/h (aj viac), takže Vás to neobmedzuje ako pri väčších karavanoch,

Najväčšou nevýhodou testovanej verzie bol chýbajúci tempomat. Pri dlhších trasách sa jeho absencia veľmi prejavila, neustále pridávanie plynu unavuje nohu a uberá komfort cestovania.

Oceňujeme LED denné svietenie, dobré prepínanie diaľkových svetiel a prisvecovanie do zákrut.


Interiér, komfort a obytná časť

California T6 je najmenší plnohodnotný campervan na trhu. Pre aktivný pár alebo rodinu so staršími deťmi je ideálny, no pri malých deťoch je problém s Isofixom, nakoľko je veľmi tažko prístupne zapínanie detských autosedačiek.

Sedadlá sa rýchlo špinia a v interiéri je cítiť, že materiály by mohli byť praktickejšie. Na druhej strane poteší kvalitné čalúnenie dverí, mäkké plasty a množstvo odkladacích priestorov.

interiér VW California Ocean T6

Predné sedačky majú pohodlné opierky rúk, zároveň si viete vyložiť ruku na tapacír dverí.

Vyklápacia strecha sa ovláda elektricky a v stane na streche je teplota väčšinou v poriadku, aj ked nižšia ako vo vnútri. V chladnejších nociach pomôže nezávislé kúrenie, ale v horúcom počasí sa nedá poriadne ochladiť, nakoľko klimatizácia sa da používať iba pri naštartovanom aute.

Kuchynka je fajn, dvojplatnička, umývadlo a chladnička. Praktické je aj plastové umyvadielko, ktoré viete ľahko vybrať a vyliať.

Ak by sme si ale mali vyberať, viac by nám sedela verzia Beach bez kuchynky, iba s vysúvateľnou platničkou a manuálnou strechou. Poteší širšia posteľ a viac priestoru na sedenie.

V zadnej časti je skriniek pomenej, niektoré úložné riešenia nie sú úplne praktické a pri presúvaní či skladaní vybavenia je potrebné veľa manipulácie s batožinou. Malým mínusom je aj absencia vonkajšieho svetla pod markízou.

Spanie:

Spanie je pre 4 osoby, vo vnútri dole je menšie lôžko, hore je pohodlnejšie širšie lôžko, aspoň tak to je vo verzii Ocean kvôli širokej kuchynke

Hore sa spí podobne ako v stane, pocitovo chladnejšie, ale dá sa na zimu dokúpiť izolácia strešného stanu, navyše si viete zakúriť nezávislým topením.

Matrace sú pohodlné hore aj dole, hore je ale lepší výhľad vďaka odťahovacím okienkam so sieťkami.

Praktické svetielka v celom aute aj zásuvky na dobijanie USB aj 12V.

spanie na streche auta VW California

Stupne výbavy

Volkswagen California T6 (2015–2019) bol k dispozícii v troch hlavných výbavových stupňoch:

  1. Beach – základná verzia s flexibilným interiérom a výsuvnou kuchynkou, manuálne výklopná strecha (cca od 45 000 tisíc Eur)
  2. Coast – stredná verzia s vylepšeným interiérom a komfortnejšími prvkami, elektrohydraulickou výsuvnou strechou (cca od 55 000 tisíc Eur)
  3. Ocean – najluxusnejšia verzia s plne vybavenou kuchynkou, vyhrievanými sedadlami a klimatizáciou, elektricky výklopnou strechou, LED svetlami (neskôr aj Matrixové od T6.1),…(cca od 65 000 tisíc Eur)

Dizajn a kufor

Auto zvonku pôsobí ako klasický Multivan, napovedať Vám môže až markíza na pravej strane, ktorá na naše prekvapenie nerobila nijak výrazne aerodynamický hluk.

Zvonku auto teda pôsobí ako klasická dodávka na prepravu viacerých osob. Za mna je dizajnovo T6 a T6.1 na tom dokonca lepšie ako novšia T7.

VW California sa nenechá zahanbiť ani pri preprave vecí a tovaru. Kufor si viete zväčšovať pomocou posuvnej zadnej lavice. Navyše si ho viete aj oddeliť horizontálne pomocou železnej sieťky.

Presnú hodnotu v litroch sa nám nepodarilo nájst, nakoľko sa to líšilo aj pre každú výbavu, aj to závisí od jednotlivých úložných miest, no rozhodne to nie je málo a pri úplne posunutej zadnej lavici to bude aj 2-3 tisíc litrov.

Praktické detaily

Plusy:

  • Softclose na dverách a kufri,
  • príjemný posed
  • Nosič až na 4 bicykle,
  • dobrá spotreba (8–10 l/100 km),
  • 4Motion (4×4) – istota v každom teréne
  • spanie až pre 4 osoby, preprava možná aj pre 5-7 vo verzii Beach (T6.1)
  • použitelný aj ako daily car

Mínusy:

  • Isofix je riešený katastrofálne, veľmi ťažko dostupný aj pre rôzne typy detských sedačiek
  • Chýbajúci tempomat,
  • Málo skriniek a problematické odkladanie, veľa manipulácie na malom priestore,
  • Časté buchnutia hlavou v interiéri
  • Čierna „diera“ okolo spodnej postele, ak niečo spadne, je problém to dostať von
  • otváranie kufra s bicyklami neodporúčame, aby ste si nepokazili vzpery

Hodnotenie

Celkové hodnotenie: 8/10
VW California T6 je najmenší plnohodnotný campervan. Perfektný pre páry alebo rodiny so staršími deťmi, ktorí ocenia kompaktné rozmery, spoľahlivosť a ikonický status. Vyžaduje však ochotu prijať pár nepraktických riešení na malej ploche.

Výhodou je, že zaparkujete aj na normálnych parkovacích miestach, lebo dĺžka je okolo 5m, ak nerátame stojan na bicykle.

Na kratšie výlety je to skvelá voľba aj pre rodiny, na dlhšie dovolenky to je skôr vhodné len pre 2 osoby.

Možnosť využívať aj ako auto na každodenné použite, čo pri veľkom karavane nemáte šancu

Technické parametre našej testovanej T6

ParameterHodnota
Motor2.0 TDI
Výkon110 kW (150 k)
Prevodovka6-stupňový manuál / DSG (testovaná manuál)
Pohon4Motion (4×4)
Spotreba8–10 l/100 km
Počet miest na spanie4
Vyklápacia strechaelektrická
Kuchynkadvojplatnička, drez
Výbavanezávislé kúrenie, softclose dvere/kufor, LED denné svietenie, elektrická výklopná strecha, kuchynka
Nosič bicyklovdo 4 kusov
Rozmer spodného lôžkaverzia OCEAN aj COAST – 200x114cm (užšie kvôli kuchynke)
verzia BEACH – 200x150cm (širšie lebo má 5 sedadiel)
Rozmer horného lôžka obe verzie 200×120cm
Svetlá výška auta193mm
Dĺžkacca 5000mm
Šírka 1900mm
Výška 1990mm, bez vyklopenej strechy

Bonus: Porovnanie kempov v Taliansku a Chorvátsku:

Taliansko

  • dlhšia história kempovania, kvalitnejšie kempy a podstatne viac možností na kempovanie
  • nie vždy sú priamo spojené s plážou, ale je ich veľa popri pláži
  • výborne cyklocesty
  • lepšie ceny gastra
  • lacná káva aj croissanty a gelato – tu sa aj Slováci majú čo učiť
  • často borovicové lesy s cikádami (nepríjemný hluk)
  • viac zelene v kempoch (viac komárov)
  • niektoré kempy majú dlhú históriu, veľký dopyt, hoci vybavenie by už potrebovalo modernizáciu napr. Camping Sabbiadoro
  • hluk z okolia (nočný život)

Chorvátsko

  • menej kempov, ale zvyčajne novšie, niektoré nedomyslené ako napr. Camping Omišalj (cena vôbec nezodpovedá protihodnote)
  • napr. Valkanela bol skvelý veľký kemp, obrovské množstvo nových detských ihrísk,
  • väčšina kempov, má vlastnú ale kamienkovú pláž
  • drahšie služby, obzvlášť po prechode na Euro
  • menej zelene v kempoch, skôr tak suchšie a kamenisto
  • väčší kľud v kempoch

Ceny kempov v Taliansku a Chorvátsku boli v lete porovnateľné, samozrejme veľa závisí aj od konkrétnej lokality

O autorovi

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *